I've got something to say.

I found some news in the world today!
Nejmen.. Hej och godmorgon solstrålar!
Jag har varit vaken ett tag nu, sov inte många timmar i natt men tycker att jag är rätt utvilad ändå.
Känner för några kilometer på ett löpband eller i skogen. Problemet är bara att jag har en bit till skogen och något löpband finns inte gratis här som i London!
Därför ber jag till en högre makt och lite terrorisering via sms till att Fiffiluring vaknar snart, så hon kan följa med mig på cykel eller köra morsans lilla golf till skogen.
Eventuellt att morfar min kommer snart och ska någonstans i närheten av denna skog man kan springa i !
Mhm, låter som en plan va? Bra
Eller varför tar jag bara inte bussen? Men det kostar mig antagligen 40:- att ta mig dit och tillbaka.
Pengar som för mig, när inte a-kassan gör det dem ska, betalar ut pengar till mig, knappt finns.

Har även fått min morgon upplyst genom att nyhetsmorgon i Tv4 citerade ett mail jag skrev angående hela den här planka.nu grejen!
Det är några människor (eller ja, ganska många) som har börjat planka i Stockholm kollektivtrafik (läs tunnelbana) för att priserna är alldeles för höga och vill att biljetter ska betalas genom skatten så att det mer eller mindre blir gratis.
Jag hade en liten åsikt om detta och skrev därför in via mail.
Det jag skrev var att jag tyckte att man kan ta fram ett rabatterat kort till arbetslösa så som dem gör i London.
Du anmäler dig hos din arbetsförmedling, där får du ett papper som du tar med till den station du köper biljetter/kort och får rätt till att köpa detta rabatterat, ungefär eller i den nivå som ungdomar och studerande får.
Detta ökar ju möjligheten får jobbsökande att ta sig till intervjuer, söka jobb mer aktivt genom att ta sig fram till butiker och företag etc.
Ett annat förslag är att får kunna göra avdrag på deklarationen för dessa månadskort (m.fl) så att man kan få tillbaka.
Vad jag vet (!) så är det miltal via bil man får göra avdrag på hemresor om du bor och jobbar på annan ort tillfälligt.
På så sätt skapar man en möjlighet för människor att få tillbaka lite på det man lägger ut.
Trots allt så vill dagens politiker och andra att vi åker mer kollektivt för miljöns skulle men samtidigt är det väldigt dyrt att göra detta, nästan överallt i landet.
Denna ekvation går i slutändan inte ihop!
Herregud, bra exempel måste vara att åka två mil till Falun från Borlänge. Det kostar 35:- att åka tur!
Alltså 70:- ToR.. Alldeles för dyrt om du frågar mig.. Och då är Falun/Borlänge "syskon"städer som ska ha samarbete etc. Varför annars ska busshelvetena gå var 10'e minut?! Om man inte kan utnyttja detta...
Att åka inom staden Borlänge kostar även 20kr. Visst att man får åka på samma biljett inom 1 timme, men kom igen! Hur många ärenden hinner man uträtta när bussar tillbaka eller till något annat ställe kanske går efter en 30 minuter att man kom dit?!
Nej, förmodligen inte mycket.
Däremot tycker jag att det är bra att det finns rabatterade kort för ungdomar under 20år. Men vi över 20 år då som är arbetslösa? De är "upptill20" korten får man åka inom hela Dalarna en hel månad för 220kr.
Ska du ha ett liknande kort om du är över denna ålder får du lägga ut 600-700kr (tror jag, har inte uppdaterat mig ännu).

Det är mig, förbryllande över hur dyrt det egentligen är att åka kollektivt. Förvisso kanske det är billigare att åka bil ibland men tror ni inte att fler skulle lämna bilen hemma om det blev billigare med buss?
Det tror jag.
Och därmed minskad drastiskt bilustläppen i vårt land.
Och världen mår lite bättre.
En kan inte göra allt men alla kan göra något? Eller..

Kommentarer
Postat av: lattemorsa

Känner också för löpning : )

2009-07-21 @ 10:30:26
URL: http://lattemorsa.blogg.se/
Postat av: Frida

Man får göra avdrag för månadskort när man deklarerar men det måste komma upp i en summa på typ 8000 på ett år innan man får något tillbaka. Vilket det oftast inte gör. (Fast jag som betalade 1750 kr/mån i ett år fick tillbaka 4000 på det, weehooo...)Bra sätt att låtsas vara generösa :)

2009-07-21 @ 19:53:23
URL: http://blogg.aftonbladet.se/jattehjarnan
Postat av: ine

Ah, jag förstod nästan att man fick det men som du säger är ju summan skyhög så det hjälper ju inte dem som behöver det!

2009-07-22 @ 00:59:20
URL: http://fragranceandsubstance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0